Mercedes Benz Connection

われわれを取り囲む社会環境が大きく変化している中、自動車のシンボルともいえるメルセデス・ベンツの魅力を伝えていくため、私たちは「興味を創造する」というテーマを掲げました。まずは多くの方々にこの施設への興味を抱いてもらい、そしてメルセデス・ベンツというブランドをより身近な存在として認識してもらえるよう、様々なインターフェースをこの建物内に取り込み、それを具現したいと考えました。この建物では、映像や光を使って様々なシーンや風景をつくりだし、空間そのものの印象を大きく変化させることで新しいコミュニティーを創造していきます。発光する柱は、山や林、迫りくる波、都市に乱立するビルのイメージなどを抽象化したものです。床は大地です。ひとつとして同じ形のない柱デザインは、空間に有機的な印象を与え、発光する光の色や光の動きによって、日々の太陽の色の変化や季節感、木々や海のような様々なシーンをつくり出します。さらにムービーウォールの環境的な映像が、その世界観をより強く表現していきます。これは、今までのショールームとは異なり、日々の風景の中にあるメルセデス・ベンツの美しさを伝えていくと共に、車に乗った時に感じる楽しさや体験を伝えていくという試みです。内部から外部に向かって目線を向ければ、大きなサッシュレス開口部の外にある本物の木々や街並と同調し、屋外と屋内が繋がっているかのように感じることができます。また、逆に屋外からでも、内部を容易に感じ取ることができます。夜になれば、外壁の黒い色は闇に消され、建築の存在が失われ、空間だけがあたかも浮遊しているかのように感じることもできます。外が内へ入り込み、内が外へ溢れ出していくことで内と外の境界線は薄れ、新たなコミュニティーを生み出しながら、空間が街と融合していきます。メルセデス・ベンツにとって、この施設は、日本のコミュニケーションハブという機能と位置付けがなされています。これまでのオーナーはもちろん、新しい世代の方々へメルセデス・ベンツというブランドを体感してもらうための施設なのです。世界に類をみないこのメルセデス・ベンツの新しい試みは、世界的なブランドの新しい在り方を示す施設になっていくと考えています。(窪田 茂/窪田都市研究所代表)

 

  • 「Mercedes Benz Connection」
  • 所在地:東京都港区六本木7-8-1
  • オープン:2011年7月16日
  • 建築デザイン:窪田建築都市研究所 窪田 茂
  • 建築面積:818.80㎡
  • 延べ床面積:1392.02㎡
  • 構造と規模:鉄骨造2階建て
  • 用途:ショールーム、カフェ、レストラン、バーラウンジ
  • photo:ナカサ&パートナーズ

 

 

We brought up the theme, “Create the interest” in order to convey Mercedes Benz’s charm as automobile symbol in the middle of  time when our social environment has been changing drastically. We wanted many customers to feel interested in this facility and to feel the brand, Mercedes Benz as close to them as possible so we tried to introduce varieties of interfaces to the facility. This facility creates new community with visuals and lights producing different scenes and landscapes and changing the impression of space. Illuminating columns are abstraction images of mountains, forest, impending waves,  metropolitan’s full of buildings and etc. Floor is the land. Each different shape of columns design gives the organic impression to the space and illuminating lights’ colours and movements create the numerous scenes such as daily sun’s colours varieties and seasonal feelings, trees, seas and etc. Additionally Movie Wall’s environmental visuals express its feeling strongly. This is new trial to tell about the feeling of enjoyment and experience when we ride on the car, together with the beauty of Mercedes Benz in daily scenes, very differently from other showrooms in the past. Having eyes from inward to outward, we can feel as if outside and inside were connected by being synchronized with real trees and streets outside big sashless opening. On the contrary, we can feel the inside easily even from the outside. At night time, black colour on the outside wall disappears in the darkness and we can feel as if the building lost itself and only the spaces were floating. The outside penetrating into the inside and the inside overflowing into the outside, less border between the inside and the outside, and creating the new community, the space is merging with the streets. This facility is positioned as function for communication hub in Japan for Mercedes Benz.  And also it is the facility where not only existing Mercedes Benz owners but also new generations can experience the brand, Mercedes Benz. We believe that this pioneer Mercedes Benz trial will be a compass indicating how world class brands should be.(Shigeru Kubota)

 

 

 


 

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