フィアット クライスラー ジャパン

フィアットグループとクライスラーグループの経営統合にあたり、それぞれ都内に構えていた日本法人のオフィスを一拠点に統合。伊と米、二つの異なる文化と歴史、また企業アイデンティティの融合という、かつて例のないテーマに、現代におけるグローバル企業の在り方を追求したオフィス空間を実現させた。デザインコンセプトは『ミドリ』と『アソビ』。二社の互いにもつブランドカラーをあえて全面に出さず、カルチャーを超えた一貫したイメージとして自然を連想させるデザインを多く取り入れ、『ミドリ』の豊かな心地のいい空間をデザイン。ワークプレイス全体にリラックスのできる快適なスペースを点在させ、『遊び』の要素を取り入れることによって、自然と人と人とが触れ合うことで新たなコミュニケーションを生み出す空間を創造した。ワークプレイスに視線を遮るものを置かず、一つの広いオープンスペースとして設計したこの空間は、開口からの光を最大限に活かし、ガラス面にワークスペースを配置した設計で自然光と享受できる開放的なオフィスをなっている。さらに眺望のいい一角には自然をモチーフとした小高い丘を設置。どこに誰がいるか、どんな仕事をしているか、空間を一望することができる。ワークフロアに多くの植栽を配置するとともに、自然を想起させるデザインを空間やプロダクトに反映させ、緑豊かな心地の良い空間を目指した。また、ワークステーションのレイアウト構成は、グリッドモジュール上に配置することにより、ミーティングテーブルやソファを角度をつけながらランダムに置く事で動線をあえて複雑化させた。人と人との出会いの機会を増やすとともに、ミーティングポイントを点在させる事でオフィス内に人の流れを生み、目的地への移動を増やすことで人体の動きを活発化させている。オフィスに社内外の人が憩えるラウンジルームは、企業アイデンティティやイメージを象徴する空間として、社員に対するインナーブランディングやモチベーションの向上につながる場とし、ディスカッションや、リラックスしながら作業するスペースとしても機能させた。ソファとセンターテーブルを配置し、アットホームな空間の演出することによって、家にいる時の状態に近い快適な空間を提供することによって、日常のワークシーンである会議スペースやデスク上では起こり得ない新しいコミュニケーションを生み出し、組織内の幅広い交流によって、自社のカルチャーや歴史に触れる機会を多く作り出す空間を実現させた。(インターオフィス)

  • オフィス「フィアット クライスラー ジャパン」
  • 所在地:東京都港区芝
  • 開設:2012年7月1日
  • 設計:株式会社 インターオフィス 吉田裕美佳+米倉則明
  • 床面積:1050㎡
  • Photo:ナカサ&パートナーズ

 

Car producers, Fiat group and Chrysler group, integrated their offices in Japan into one place after their business merger. Italian and American, two different cultures and histories, and the integration of two companies’ identities, these were the themes of this unprecedented project. We realized an office space which pursued the modality of a global company in this age. The design concept is “Green” and “Play”. We did not intentionally put their brand colors in all areas and did put many designs which remind you the nature beyond the culture that results in creating a comfortable and “green” space. We sprinkled relaxing and cozy spaces which includes an element of “play” in a whole workplace where workers can contact each other and then create a new communication. The workplace as a wide open space does not have any object which block someone’s view and is set by windows therefore workers can enjoy natural light. We also created a small hill in a good viewing location where you can see who works where and how. An aim of putting many plants in a working floor and reflecting designs which evoke the nature to a space and products is to achieve the green and comfortable space. Regarding a layout of a work station, we intentionally made a traffic line complicated by placing meeting tables and sofas with random angles on grid modules. These attempts increase opportunities of encounters and activate movement of the human body by sprinkling meeting points which create streams of workers in the office. A lounge room where everyone can take a rest also functions as a symbol of a corporate identity and brand image, a device of inner branding and keeping high motivation, and a space for a discussion or relaxing. By placing sofas and a table in the center and creating a comfortable atmosphere similar to being at home, we created new communications which seldom happen on desks or in usual working scenes. The wide varieties of communications in an organization provide a lot of opportunities for workers to face their company’s culture and history. (interoffice)

  • Office【Fiat Chrysler Japan】
  • Location:Shiba, Minato-ku, Tokyo
  • Open:July 1st, 2012
  • Designer:interoffice Yumika Yoshida + Noriaki Yonekura
  • Floor area:1050㎡
  • Photo:Nacasa & Partners

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